Wednesday, March 2, 2011

seBEluM aJAL MeNJEMPut TAubAT lah

aSSlamualaikMMM.. ..

              Ap khabr??,kaifahaluka??,how r u? ni how ma?? ... ..n so on la.. ..rasenya da lame sgt ak xmenyerabutkan blog ak so kali ni ak berhajat nak share sometngs yang berguna utk ak dan juga korg semua..  ..


              'Bertaubat sebelum terlambat' ni la ap yang nak ak kongsikan kali ni...
i m not a good person... .ak hanyalah seorang manusia papa yg diciptakan oleh Allah swt bagi mengabdikan diri kepadaNya. .. seorg hamba yg sering melakukan silap. ... ..

             
           Tahukah kita bila sampainya ajal kita? ?? ..mungkin esok hari atau lusa..ataupun minggu dpn atau tahun depan..semuanya adalah di luar bidang kuasa kita....'kita hanya merancang Tuhan yang menentukan' segala perancangan rapi kita tak semestinya dapat dilaksanakn tanpa izinNya.


              Dalam kehidupan seharian kita,sebagai seorang manusia adalh mustahil bg kita untk tidak melakukan dosa.. ..samada dosa yang kita sedari mahupun tidak kta sedari.. ..namun begitu,dosa yg kita lakukan tersbut boleh diampuni oleh Allah s.w.t dengan cara kita bertaqarrub serta bertaubat kepdaNya dengan hasrat kita tidak akan mengulanginya lag.. ..



            Antara dosa-dosa besar adalah
                 -syirik
                 -menderhaka kepada ibubapa
                 -minum arak
                 -berzina
                 -berjudi dan dll...


           Dosa yang dilakukan oleh manusia akan diampuni oleh Allah swt jika kita memohom taubat kepadaNya sebagaimana firmanNya

Katakanlah; wahai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampunkan dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Az-Zumar: 53)

                      antara syarat-syarat taubat....
  1. ikhlas ingin bertaubat
  2. Tidak akan mengulangi perbuatan dosa itu lagi
  3. Menyesal atas perbuatan yang telah dilakukan
  4. Harus mempunyai tekad di dalam hati tidak akan melakukan dosa itu untuk selama-lamanya
  5. Dikerjakan sebelum ajal tiba
Jika salah satu syarat tidak dipenuhi, maka taubat yang dilakukan itu tidaklah sah. Jika dosa berkaitan dengan manusia yang lain, maka syaratnya ditambah lagi, iaitu harus dapat membebaskan diri dari hak orang yang berkaitan. Contohnya jika hal itu berbentuk harta, harus dikembalikan. Jika berbentuk hukuman, ia harus menyerahkan diri mohon dimaafkan. Jika hal berupa cacian dan sebagainya, maka ia harus memohon keredhaanny.
                                  Marilah sama-sama kita berdoa memohon kepadaNya semoga kita digolongkan dalam orang-orang yang beriman. .. ..taubatla sebelum terlambat.. ...

No comments:

Post a Comment