Saturday, February 5, 2011

:bersyuKURLAh deNGAn apA yG kta aDA:

Asslalamualaikm.. ..


kali ni ak nak share psal sifat yang ada dalam diri manusia ni,iaitu sifat bersyukur.
hurm... .,soalan ak,pernah tak korg rasa apa yang korang nak selalu je tak dapat?? pernah tak korg rasa iri hati dengan teman2 korang yang lebih dari korg?? atau perasaan tidak puas hati dengan apa yang korg ada?? kecewa serta tak dapat menerima hakikat tentang apa yang berlaku??





Dalam diri manusia ini,sememangnya akan wujud sifat tidak merasa cukup atau berpuas hati dengan apa yang dimiliki atau dialami.Umpamanya,tidak berpuas hati dengan penampilan diri ,kekurangan diri,dan sebagainya.

tp pernah tak korg terfikir mash ad lagi manusia lain yang lagi kurang bernasib baik dari korg??mereka tidak berkesempatn merasai nikmat makan,minum,tidur,tempat tinggal dan pelajaran .

ad juga mereka yang diuji dengan kekurngan.
tp mereka tetap tabah.sentiasa tabah menghadapi ujian hidup.. ...
bagaimana pula dengan kita?? ???

kadang-kadang manusia juga tidak dapat ap yang mereka mahukan tetapi dianugerahkan dengan sesuatu yg lain yg merka mrasakn beban pada diri mereka,

cba kita perhatikan maksud potongan ayat ini :

Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

[Al-Baqarah:216 ]

pengetahuan kita tentang sesuatu perkara adalah sangat terhad,.buktinya,kita tidak mampu meramal masa depan,jauh sekali mengetahui kedudukan kita pada masa hadapan.. ..




marilah kita bersama-sama bersyukur dengan apa yang kita ad,kerana setiap nikmat yang dianugerahkan itu adalah sangat bermakna yang tidak mampu kita cipta sendiri tanpa dianugerah olehNya






bERsYUKuR
1)Mendekatkan lagi diri kepada Allah
2)peroleh keredhaan da rahmat daripadaNya
3)sentiasa dimurahkan rezeki
4)mencegah dari kufur nikmat
5)menjauhi dari perasaan takabur

No comments:

Post a Comment