Monday, February 21, 2011

.: dOn t JUdgE A booK by iT COvER :.

Asslamualaikm.. ..


                                        "Don't judge a book by it's cover"  idiom ni ak rasakan sgtlah sesuai dan bertepatan untuk kita amalkan dalam kehidupan kita seharian termasuklah diri ak sendiri. Apa yang nak ak kongsikan hari ini adalah mengenai sifat manusia yang suka membuat 'bad conclusion' pada pandangan pertama.






                                         Apakah impresi anda sekiranya anda terserempak dengan seorang tua yg kelihatan serabai,pakaian yang koyak sana sini,ditambah dengan bau yang busuk berjalan tidak tentu arah kesana dan kemari tanpa arah tuju?? ?? klau ak mungkin 'first impression' ak mengatakan yg dia adalah orang gila.. ..bagaimana pula dengan anda?? ?mungkin betul itu adalah orang gila dan mungkin tidak.. ..


                                       Situasi dimana anda adalah majikan yang ingin interview pekerja baru di syarikat anda,calon yang hadir adalah OKU . Apakah impresi pertama anda?? ?mungkin jawapan yg bermain di fikiran anda adalah calon itu sudah tentu tak dapat buat kerja ataupun akan menjatuhkan reputasi syarikat anda.Sifat sebegini ak rasakan sebagai memandang rendah pada orang lain pada pandangan pertama. ..itu lah nama nya manusia.. .kita seringkali memandang kekurangan orang lain sebagai suatu kelemahan pada dirinya.


                                       Pernahkan anda mendengar nama penyanyi 'SUSAN BOYLE'?? ?? wanita berusia 47 tahun yang mencuba nasib dalam satu rancangan popular di Britain.,wnita yang berasal dari kg ini telah mengejutkan audients serta juri dengan suara yang sangt lunak. ..Apakah first impression audiens ketika susan melangkah ke atas pentas?? jawapan nya adalah cemuhan,kutukan serta perasaan sinis.
saat susan membuka mulut,audient telah terpaku dengan kelunakan suaranya. ..tengok .. ..first impression is bad.. ..Susan telah menjadi juara dalam rancangan tersebut.




                                               
                                       Akhirnya,sifat manusia yang suka membuat sangkaan buruk pada pandangan pertama ini sewajarnya di kikis ,kerana "tidak ap yang kita nampak diluar itu seburuk didalam" fahamilah ayat ini sedalam-dalamnya kerana "kesempurnaan  bukan milik insan"dan ingatlah "DON T JUDGE A BOOK BY IT'S COVER"

1 comment:

  1. first tyme ak tngok susan boyle ni pon rase nk gelak gak....lumrah manusie....first impression 2 adlh biase..huhu.....

    ReplyDelete